Wegeta - warzywna baza



Dzień dobry !
Tak jak wczoraj obiecałem , dziś foto relacja jak zrobiłem w niedzielę warzywa w soli , inaczej mówiąc , domową "Vegetę ". BARDZO WSZYSTKIM POLECAM TO ZROBIĆ !  Powiem Wam jednak , że
roboty jest z tym full ... Z godzinę potrzebowałem na zebranie warzyw , kolejne dwie godziny to wszystko płukałem i skrobałem , potem godzinę to wszystko mieliłem , potem z pół godziny to sprzątałem ( jakby Asia nie wróciła wcześniej z pracy i  mi  nie pomogła sprzątać , to pewnie i z godzinę bym z tym bałaganem walczył ) . Ale ! taki zapas starcza na zimę i wiosnę . Po prostu zostawiamy sobie witaminy " na czarną godzinę " . Okazuje się, że tak zrobione warzywa wytrzymują spokojnie rok czasu w lodówce . Skąd wiem ? bo jeszcze mi trochę w jednym słoiku z zeszłorocznej produkcji zostało :)


Przepis na 6 litrowych słoików:
- marchewka 2 kg
- seler 1 kg
- pietruszka 1 kg
- por 0.8 kg
- natka pietruszki około 0,2 kg ( może być trochę liści selera )
- sól kamienna niejodowana 0,7 kg
- maszynka do mięsa 

Wykonanie :
- warzywa obrać  i opłukać
- pokroić  warzywa w małe kawałki , żeby mieściły się do maszynki do mięsa
- liście pietruszki , selera i por pokroić nożem ( mogą być kilku centymetrowe odstępy)
- wszystkie pokrojone warzywa i liście wymieszać razem
- pomału wrzucać do maszynki i mielić na standardowym sitku do mielenia mięsa
- do zmielonych warzyw wsypać sól i delikatnie rękami wymieszać ( delikatnie, ale dokładnie )
- nasz mix warzywny nakładać do czystych , suchych słoików, zakręcić i wstawić do lodówki


Uwagi :

- nie wolno dopuścić żeby leciał sok/woda z maszynki przy mieleniu !! należy tak mielić żeby wrzucać kawałek pora i popychać suchym warzywem- marchewka/ pietruszka . Tak samo z liśćmi , trzeba je mielić z suchym
- delikatne mieszanie też jest bardzo ważne , bo jak będziecie mocno mieszać i zduszać to też będzie się sok wydzielał z warzyw
- wieloletnie doświadczenie mojej sąsiadki pokazuje , ze tak zrobione warzywa wytrzymują w lodówce do marca ( minimum , bo już będą zjedzone :p )

Do czego to używać ? Pasuje praktycznie do wszystkiego do czego chcecie dać sól :) 
Jeśli jest za mało wyrazisty rosół , to pach! dwie łyżki warzywka , jeśli czegoś brakuje w sosie , pach ! łyżka warzywka . Jeśli chcę mieć wywar warzywny bezmięsny , to już  musowo zamiast soli tego mixu używam :)
Miłego dnia  ;)



Najpierw pojechałem na działkę zebrać "trochę " warzyw


 Następnie trzeba było to wszystko ostrugać i wypłukać z piasku


kolejny krok to odważenie warzyw i soli


Następnie pokroiłem na mniejsze kawałki


Mielenie warzyw , w tym roku ich nie mieszałem , po prostu wrzucałem do maszynki kawałek pora, marchewki , na to pietruszka naciowa  , na to pietruszka korzeń itd, żeby równo się mieliło i od razu mieszało


po zmieleniu dodałem sól , wymieszałem i poprzekładałem do słoików


Etykiety: